Mijn onderneming – zo startte ik

Op 13 augustus 2013, inmiddels alweer bijna zes jaar geleden, startte ik mijn onderneming. Ik besloot me in te gaan schrijven bij de Kamer van Koophandel. Zonder business plan, maar wel met een enorme berg creativiteit en een hele lijst aan plannen.

Ik ben altijd al een ondernemend, initiatiefrijk type geweest. Ik ga ergens altijd 100% voor. Bij mij bestaat er geen middenweg. Ik ga graag door waar andere mensen misschien afhaken. Ik wist al heel jong dat ik ‘iets in de mode’ wilde gaan doen. Tekenen, schilderen, ontwerpen maar ook complete concepten bedenken deed ik al vroeg.

Ondanks dat ik mijn opleiding Fashion Design als zwaar heb ervaren, wist ik het wel meteen zeker: dit was het voor mij. Ik wist alleen al wel vrij snel dat ik geen mode-ontwerper wilde worden. Het bedenken, samenstellen en tekenen van een collectie ging me goed af, maar het vervolgens ook allemaal heel technisch in elkaar zetten – nee.

Techniek is nooit mijn sterke kant geweest – daarom betaalde ik ook iemand om mijn eindcollectie voor me in elkaar te zetten, haha. Mijn opleiding heeft me wél gebracht naar waar ik wél heel erg goed in ben: styling. Dankzij twee stages, waarin ik enorm veel vertrouwen kreeg en erg vrij werd gelaten, ontdekte ik tijdens het stylen voor TV-programma’s, bladen, bekende Nederlanders en shows dat dit echt mijn ding was.

Vanuit een grote vraag in mijn omgeving startte ik ondertussen mijn eigen bedrijf op. Ik heb er geen seconde over getwijfeld. Ik begon met personal shopping voor particulieren en zakelijke klanten en gaf ook styling-cursussen. Daarnaast deed ik aan garderobe-planning. Ik haalde enorm veel voldoening uit mijn werk, maar na een paar jaar merkte ik dat de uitdaging er al een tijdje af was.

Ik rolde echt in het bloggen en Instagrammen, had geen idee dat ik hier mijn werk van zou kunnen gaan maken. Wel was ik altijd erg goed in taal en schrijven en had ik erg veel interesse voor de online wereld. Ook fotograferen en editen is echt mijn ding. Als logische stap begon ik mijn styling-werk en dagelijkse outfits online te delen en dit resulteerde in waar ik nu uiteindelijk ben.

Talloze events, pers-tripjes naar het buitenland, fashion shows, het ontmoeten van de allerleukste, meest inspirerende mensen, de contacten met PR-bureaus, etentjes, cocktails, lanceringen.. er ging een complete wereld voor me open. Het toppunt van mijn Instagram-carrière is nog steeds het moment dat ik werd gevraagd om Ambassador voor Hunkemöller te zijn.

Ik begon mijn social media-platform te gebruiken om me in te zetten voor zaken die ik belangrijk vind. Als Hunkemöller Ambassador wilde ik laten zien dat iedere vrouw trots mag zijn op haar curves. En dat je geen strak afgetraind lijf hoef te hebben om in een bikini te kunnen.

Als ik terug kijk naar één á twee jaar geleden is mijn Instagram-werk erg veranderd. Ik verkies nu kwaliteit boven kwantiteit. Ik heb een kring van vaste merken opgebouwd waarmee ik vaak samenwerk – dit vind ik geloofwaardiger en beter passend bij wat ik uit wil dragen. Ik geloof echt in de merken waarmee ik werk.

Ik vind echtheid belangrijk. Als ik me slecht voel, of struggle, deel ik dat ook. Ik merk dat volgers de mens achter het account willen zien. Wie is Romy, wat doet ze in haar dagelijks leven naast mooie plaatjes schieten? Wat houdt haar bezig? Ik vind het belangrijk dat Instagram persoonlijk en echt blijft en voel absoluut geen druk om elke dag te posten. Ik post precies wanneer ik dat prettig vind.

Wat ik graag had willen weten voordat ik begon
Ik heb expres geen business-plan uitgezet. Ik ben namelijk van mening dat je leert door gewoon te doen. Een ondernemingsvorm kan door de jaren heen veranderen. Je activiteiten en filosofie kunnen meegroeien met jou als persoon.

Wat ik iedere (beginnende) ondernemer kan adviseren: zorg ervoor dat je goed bent verzekerd. Wat gebeurt er als je ziek wordt, en je een tijdje niet meer kunt werken? Zelf heb ik hier nooit over nagedacht. Gelukkig zijn er bedrijven zoals Allianz die je hierbij kunnen helpen.

Kijk vooral even bij hun Arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers. Je kunt hier je premie meteen berekenen en er op die manier achter komen of jij genoeg geld hebt om een bepaalde periode te kunnen overbruggen.

Daarnaast adviseer ik je zeker om naar netwerk-borrels te gaan. Zo kom je in contact met andere ondernemers en kun je elkaar helpen en leuke plannen uitdenken. Ook werkt het voor mij altijd heel inspirerend om andere jonge ondernemers te spreken.

Verder: loop stages, bied jezelf aan bij vooraanstaande bedrijven en doe zoveel mogelijk praktijkervaring op. Dat is zo enorm waardevol. Neem vooral iemand in de arm die jouw social media-kanalen vanaf het begin super-professioneel opzet. Mensen onderschatten vaak hoeveel klanten je bijvoorbeeld via een gelikt Instagram-account binnen kunt halen.

Ik geloof erin dat je je krachten moet bundelen. Ben je ergens minder goed in? Durf te investeren in hulp. Mijn eigen valkuil is dat ik altijd alles alleen heb willen doen, waardoor ik mezelf verloor in mijn werk, Terwijl ik de taken waarin ik minder goed ben makkelijk had kunnen uitbesteden.

Wanneer je dit voor ogen houdt ben ik er zeker van dat alles goed komt. Wees vooral niet bang om fouten te maken, er bestaan weinig mensen die een succesverhaal zonder obstakels hebben.

In samenwerking met Allianz.

No Comments Yet.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *