Plannen is één van mijn sterke punten en regelmatig krijg ik dan ook vragen hoe ik mijn blog naast mijn drukke baan (of zeg maar gerust: banen) organiseer. Vandaag besloot ik hier een artikel over te schrijven en jou ook op weg te helpen met het organiseren en plannen van een hobby naast een drukke baan. Zoals jullie allemaal wel weten heb ik echt een dagtaak aan mijn blog- en social media, want hier komt veel meer bij kijken dan sommige mensen misschien denken.
Momenteel combineer ik mijn blog en social media-accounts, voornamelijk Facebook en Instagram, met mijn freelance werk als personal shopper. Dit is iets meer naar de achtergrond gegaan sinds ik druk bezig ben met mijn online werk. Ook werk ik sinds kort bij een luxe schoenenketen en doe ik hiervoor activiteiten voor hun social media-kanalen, webshop, vormgeving en klantenservice. Een super uitdagende en dynamische baan, maar daarnaast heb ik natuurlijk ook nog een relatie, mijn familie en vrienden en mijn huishouden inclusief katten. Hoe pak ik dit aan?
★ De balans houden tussen werk en privé vind ik enorm belangrijk. Ik houd mijn werk en privéleven strikt gescheiden, en op de dagen dat ik vrij ben ben ik ook echt niet bezig met werk. Wanneer ik ‘s avonds om 5 uur het kantoor uit loop probeer ik mijn werk uit mijn hoofd te zetten. De avonden heb ik dan voor mijn vriend.
★ Voer geen verschillende taken door elkaar heen uit. Ik ben op de maandagen, dinsdagen en woensdagen op kantoor en dan ben ik ook echt alleen daarmee bezig. Op de overige dagen werk ik enkel en alleen aan mijn eigen onderneming. Probeer je baan en hobby los van elkaar te zien en maak ook 2 aparte planningen. Ik heb 2 aparte notitieboekjes waar ik alles in noteer: 1 voor mijn kantoorbaan, 1 voor mijn eigen onderneming.
★ Werk vooruit. Dit is echt mijn gouden tip. Je kunt enorm veel doen op een vrije dag als je lekker op tijd opstaat en een goede to do-lijst klaar hebt. Zo maak ik op de donderdag of vrijdag, wanneer ik dus niet op kantoor ben, alle foto’s van producten die ik ga reviewen. Die bewerk ik dan ook meteen en zet ik klaar in de goede map op mijn laptop. Artikelen schrijf en plan ik meestal in op zondag. Dit plan ik dan tot een aantal dagen vooruit, tot de dag dat ik weer vrij ben!
★ Maak dus een vaste dag in de week vrij voor een bepaalde activiteit. Zo schiet ik op vrijdag (of zondag) bijna altijd mijn outfit foto’s en heb ik dus ook vaste dagen voor het maken van productfoto’s en het schrijven van artikelen. Het makkelijkste is het kopen van een weekplanner (ik heb er één van HEMA) en daar per dag op te schrijven waar je je mee bezig gaat houden.
★ Schrijf alles op: ideeën die je spontaan krijgt, dingen waar je tegenaan loopt, taken die je nog moet uitvoeren.. ik ben enorm van de lijstjes en schrijf álles op: per dag weet ik zo wat ik moet doen, en kan ik mijn werkdag afsluiten met een opgeruimd gevoel in mijn hoofd.
★ De omgeving waarin je werkt is enorm belangrijk. Een paar dagen in de week werk ik thuis, en dan moet alles echt goed opgeruimd en schoon zijn. Een schone werkomgeving is een schone mind. Ook op kantoor heb ik een clean desk policy: wanneer ik wegga is alles opgeruimd en wanneer ik aan het werk ben liggen echt alleen de nodige tools op mijn bureau.
★ Het is een cliché, maar do what you love. Voor mij voelt mijn kantoorbaan niet aan als werk omdat ik oprecht bezig ben met waar ik zo blij van word: social media en online marketing. Ik ben een creatief persoon en heb die creatieve uitlaatklep echt nodig. Zoek uit wat bij je past en wees eerlijk: past je huidige baan of hobby écht bij je? Of moet je je dwangmatig in een bepaalde baan forceren die eigenlijk helemaal niks voor jou is?
★ Haal voldoende energie uit de dingen of personen waar je zo om geeft. Na een vrije dag heb ik altijd enorm veel energie van mijn katten, vriend of vriendinnen. Ook een simpele nieuwe bos bloemen in mijn appartement kan me heel blij maken. Beloon jezelf en geniet van elk goed moment. Wees niet te streng voor jezelf. Voorheen legde ik de lat altijd enorm hoog voor mezelf én anderen, maar ik heb geleerd dit iets meer af te zwakken.
Zo, ik hoop dat ik jullie een beetje op weg heb kunnen helpen met mijn persoonlijke tips. Mocht je nog vragen hebben of zélf een goede organiseer-tip hebben, reageer dan vooral hieronder. Fijn weekend babes!