Zoals jullie misschien wel weten, ben ik eigenaar van twee bedrijven. Mijn eerste bedrijf startte ik alweer zeven jaar geleden. Ik studeerde toen net af aan mijn mode-opleiding en wilde al een tijdje voor mezelf beginnen. Vanuit mijn stages in de fashion styling, kwam ik er steeds meer achter dat het stylen van klanten mijn ding is.
Ik begon tijdens stages met het kleden van bekende Nederlanders en de styling voor TV, bladen en shows. Omdat de vraag naar het kleden van de ‘gewone’ mens steeds groter werd, begon ik voor mezelf. Ik vond ondernemen altijd heel interessant, en had binnen no time een bedrijfsnaam. Ik schreef mezelf in bij de KVK en dacht, nu kan ik beginnen!
Na korte tijd kwam ik erachter dat er gewoon enorm veel tijd in een eigen onderneming zit. Ik verkeek me op alle nevenactiviteiten, maar was zo enthousiast dat ik besloot er gewoon voor te gaan. Zeven jaar later is mijn bedrijfsvoering veranderd, maar doe ik het freelancen nog steeds met enorm veel overtuiging. Inmiddels heb ik sinds begin dit jaar een VOF met mijn business partner Alex. Bureau Utrecht is opgezet vanuit de vraag van ondernemers uit onze stad, en wij zetten onszelf vanaf het begin neer als hét marketingbureau van de Domstad.
Omdat we beiden een enorme passie voor online media hebben, is het niet gek dat onze focus hierop ligt. We houden ons bezig met online en offline branding, trainingen, cursussen, Instagram beheer, fotografie, event styling en veel meer. De vrijheid, het stukje creativiteit, out of the box denken én het menselijk contact zijn mijn drijfveren. Maar naast deze aspecten heb je natuurlijk ook de financiële kant van je bedrijf.
Ik heb vanaf het begin gezegd dat ik graag betrokken ben en blijf bij onze administratie. Ook in mijn andere onderneming vind ik het belangrijk om te weten wat er in en uit gaat. Wanneer je een bedrijf opzet met iemand anders, raad ik aan om een contract op te stellen. Hierin hebben wij bijvoorbeeld gezet dat we elkaar bij grotere uitgaven op de hoogte moeten stellen en waar nodig moeten overleggen.
De uitgaven bij het opzetten van een nieuw bedrijf moet je echt zien als investeren. Deze uitgaven gaan er voor zorgen dat je onderneming hier later profijt van heeft. Wij zijn begonnen met een zakelijke rekening aan te maken en ons goed te verdiepen in de verschillende banken. Op zo’n rekening kun je heel gemakkelijk meerdere, persoonlijke potjes aanmaken. Omdat mijn compagnon grafisch designer en website bouwer is, heeft hij onze website opgezet. Hier waren we in principe dus niets aan kwijt.
Een goede website kost geld én tijd. Breng het er niet gemakkelijk vanaf door een standaard template te kiezen. Dit is jouw online visitekaartje. Wanneer je geen startkapitaal of budget hebt, kun je ervoor kiezen om je te oriënteren op geld lenen. Op Rente.nl vergelijk je heel makkelijk alle actuele rentes van Nederland. Je vindt hier hulp bij het maken van een verantwoorde keuze, én krijgt het meest complete aanbod.
Je vergelijkt ruim 45 leningen door je leendoel, je leenbedrag en je geboortedatum in te vullen. Daarna gaat de generator aan de slag. Het kan aantrekkelijk zijn om geld te lenen, omdat je in het begin een hoop kosten zou kunnen gaan maken. In ons geval moesten we investeren in een goede camera, zodat we bij klanten aan konden komen met professionele foto’s. Je visitekaartjes moeten mooi vormgegeven zijn, en gedrukt worden.
Het opzetten van een huisstijl is een wat groter element waarbij je kunt denken aan een lening aanvragen. Dit is iets wat je eenmalig doet, maar wat wel tekenend is voor je bedrijf. Kun je dit niet zelf, investeer dan in een pro die het juiste kleurenpalet, stijl, lettertype en logo voor je maakt. Ben je net als wij veel bezig met fotografie? Wij hebben ervoor gekozen om te gaan investeren in een cursus food styling. Dat komt doordat veel van onze klanten zich in de horeca bevinden.
Dan heb ik het nog niet eens over het betalen voor een website domein of voor een grotere mail server. Wij plannen onze Instagram content voor klanten in via een betaald programma. We hebben een online Instagram cursus geschreven die we online aanbieden via een betaald lesplatform. Ook je reiskosten en lunch afspraken met nieuwe klanten zijn bijzaken waar je misschien een klein potje voor wilt maken.
De uitgaven per bedrijf kunnen uiteraard enorm afwijkend zijn. Ik adviseer je om daar van tevoren een duidelijk lijstje voor te maken. Misschien begin je wel vanuit een grote vraag van potentiële klanten en wil je ook vast geld investeren in het huren van een kantoor. Maak ook goede keuzes voor jezelf. Investeer geen geld in zaken die eigenlijk nog niet zo dringend nodig zijn. Vergeet ook vooral niet om plezier te hebben en te genieten van deze opstartfase – dat is misschien wel het meest belangrijk!