Mijn persoonlijke me-time tips

Mensen die mij kennen weten dat ik heel moeilijk kan ontspannen. Ik ben altijd druk bezig en mijn brein draait overuren, vol met nieuwe ideeën. Ik ben dan ook het type dat niet al te lang op een terras kan stilzitten omdat ik alweer honderd dingen heb bedacht om te doen. Daarom is het voor mij heel belangrijk om heel bewust wat tijd voor mezelf in te plannen.

Mijn dagen zijn momenteel nogal hectisch. Ik ga veel naar events, afspraken, leuke dagjes met vriendinnen, ben bezig met een nieuwe woning, maak perstrips en ga dus, als alles goed loopt, ook nog binnenkort verhuizen. Dan heb ik het nog niet eens gehad over al het werk achter de schermen bij mijn blog en social media-accounts. Soms kom ik er na een periode stressen en hard werken pas te laat achter dat ik aan mezelf voorbij loop.

Ben jij ook zo’n bezig persoon? Dan heb je vast heel veel aan de tips die ik hieronder voor je op een rijtje zette!

• Werk je net als ik veel thuis? Zorg dan voor een schema en een goed ritme. Zo heb ik bijvoorbeeld vaste pauze-tijden waarop ik verplicht even een kop thee of een broodje neem. Zo voorkom je dat je jezelf verliest in je werk. Ook een goede truc: tussen het werken achter de laptop door, kijk ik om de zoveel tijd even goed om me heen. Of ik ga even bewegen. Voorkom dat je ogen op dat scherm blijven hangen.

• Zorg ervoor dat je huisje echt een thuis is. En dat je zin hebt om er na een lange werkdag heen te gaan. Ontdoe je van onnodige troep in huis. Het eerste wat ik doe op een dag thuiswerken is ook altijd eerst opruimen en schoonmaken. Een vol huis is een vol hoofd. Wat mij ook heel erg helpt, als ik weet dat ik ’s avonds moet gaan koken, is de pannen alvast schoonmaken en klaarzetten of de vaatwasser aanzetten zodat alles schoon en klaar is als ik thuis kom.

• Beloon jezelf met rustmomenten die je heel bewust neemt. Er is niets mis met een power nap midden op de dag, of even relaxen op de bank met een goed boek of leuk tijdschrift. Jezelf belonen kan ook betekenen dat jij die lekkere donut mag opeten als je mailbox leeg is. Of dat je online mag shoppen en jezelf mag trakteren op iets moois als je een grote opdracht hebt binnengehaald.

• Licht is alles in een ruimte. Zorg voor een ontspannen sfeer met niet al te fel licht, of dat nu in je kantoor op werk of in je woonkamer is. Laat je gordijnen of vitrage gewoon lekker open hangen. Zorg ervoor dat de ruimte waarin je werkt aanvoelt als comfortabel. Mooie decoratie doet het altijd goed. En van een bos verse bloemen op tafel worden wij vrouwen toch altijd blij?

Kleed je muren mooi aan met foto’s of andere wanddecoratie. Misschien wil je wel een poster ophangen? Een ontspannen afbeelding waarbij je wegdroomt zorgt al voor veel rust.

• Neem na een lange werkdag een spa-moment. Dim de lichten in je badkamer, steek je favoriete geurkaarsjes aan, zet wat ontspannende muziek op. En help je zintuigen kalmeren met nieuwe beauty producten of je favoriete scrub, bodylotion of douche foam. Het helpt bij mij ook altijd om een paar keer per week ’s avonds een maskertje op mijn gezicht aan te brengen of, mijn favoriet, verkoelende oogpads.

• Zware week voor de boeg? Ik plan dan altijd iets in waardoor ik iets heb om naar uit te kijken. Midden op de week een terras-date met een vriendin, of een afspraak bij de pedicure of masseur ’s avonds na een lange dag vol meetings.

• Zet de dingen waar jij blij van wordt op een rijtje. Dat moeten dan dingen zijn die je energie geven. Bij mij zijn dat mijn katten, mijn vriendinnen en moeder, uit eten gaan, (online) shoppen, mooie foto’s maken en bewerken, luisteren naar mijn favoriete muziek.. Probeer hier bewust meer tijd voor te maken. Zet ook eens kritisch onder elkaar wat nu de grootste energie-zuigers zijn.

Kun je hier wat aan doen? Kun je hier wat in schrappen? Onderneem meteen actie! Een tijdje geleden zat ik met een overvol hoofd en een oververmoeid lichaam. Ik ben toen met een psycholoog gaan praten en toen bleek dat mijn rijtje van energie-zuigende dingen- en mensen veel langer was. Mijn tip is dan ook: zoek hulp als je er zelf niet meer uitkomt. Maak een afspraak met een coach of psycholoog die dingen met jou op een rijtje zet.

In samenwerking met Artiteq.

No Comments Yet.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *